Tuesday, January 11, 2022

Uppsats om lärandeteorier

Uppsats om lärandeteorier



Inlärningsteorier inom: Filosofi och psykologi Inlämnad av MarySCHOOLS Ord Sidor Teori världen är för Ord: Längd: 3 sidor Dokumenttyp: Forskningspapper Uppsats: Uppsatsförfattare Köp högskoleuppsatser Online Högskoleuppsats Hjälp onlineköp forskning Uppsats om lärandeteorier Skriv min termin Forskningsuppsats Till salu Fallstudie Skrivhjälp Köp en uppsats Online Betala för papper Skriv en fallstudie åt mig Köp uppgift Onlinekurshjälp Online Redan skrivna uppsatser Köp förskrivna uppsatser Redigera mitt papper för mig Anpassad avhandling Examensförfattare Hjälp Online avhandlingsförfattare Talskrivare att hyra MBA Essay Writer Köp kurser online Visa alla. Mot konstruktivism för vuxna elever i onlinelärande miljöer. Den sociala inlärningsteorin ses allmänt som bryggan mellan det kognitiva lärandet och behaviorismen, och det är denna kombination av två teorier eller tillvägagångssätt för lärande som gör den mest tillämpbar för mitt föräldrasynssätt, uppsats om lärandeteorier. shtml Webbsidor Niven, uppsats om lärandeteorier, P.





Beteendeteorier om lärande



Denna idé om vägledning är viktig; barn behöver ramarna och stödet för att utöka sin ZPD. Eftersom ZPD definierar de färdigheter och förmågor som barn är i färd med att utveckla, finns det också en rad utveckling som vi kan kalla ett "stretch goal" Mooney. För Vygotsky är att förse barnet med en kombination av teoretiska och empiriska inlärningsmetoder ett mer robust sätt att säkerställa kognition. Detta leder till något han kallade "ledande aktivitet", som, särskilt i mellanbarndomen, t.ex. grundskolan blir ett viktigt steg i utvecklingen av självmedvetenhet och ett sätt att definiera elevens roll i världen.


Säljreflektion är en stor bedrift under denna period, övergången från att använda sociala och kulturella normer uppsats om lärandeteorier värden för att utvärdera omvärldens kamrater osv. och sedan också behärska dessa begrepp för inåt, eller självreflektion. När denna process utvecklas, barnet i mitten... Bibliografi Boakes, R. Från Darwin till Uppsats om lärandeteorier. Cambridge: Cabridge University Press. Bronfenbrenner, U. Den mänskliga utvecklingens ekologi. Cambridge, MA: Harvard University Press. Cremin, L. Förvandlingen av skolan. New York: Vantage. Durlach, P. Lärande och prestation i Pavlovsk konditionering, uppsats om lärandeteorier.


Klein, Contemporary Learning Theories s. Hillsdale, NJ: Erlbaum. Den dokumenterade den föregående erans pedagogiska övertygelser och stilar inom matematikområdet och resultaten från att implementera dessa föreställningar i stor skala. Studien försökte organisera tre teman inklusive; "breda sociopolitiska krafter, särskilt mycket publicerade utbildningspolitiska uttalanden; trender inom matematikforskning och teorier om lärande och undervisning" Matematik, sid. Dessa teman, i synnerhet, uppsats om lärandeteorier, var fokuserade på effekten eller bristen därav de hade på matematikområdet. Vad granskningen tycktes finna var att det fanns ett antal förbättringsområden som kunde ske på området. Ett sådant område var att "för mycket undervisning, särskilt under påverkan av behaviorismen, hade kommit att betyda att eleverna helt enkelt memorerade vad läraren uppmanade dem att lära sig" Matematik, sid.


Eftersom kursen tillät oss att upptäcka skillnaderna i inlärningsstilar och teorier är det intressant att en av... Referenser Becker, K. Wheeler; ichey; Tokkman; Sablynski, För att utföra ett enastående jobb med att övervaka externa relationer måste företag vara redo att utföra ett enastående jobb med att utföra interna relationer. Denna strävan inleds med rekrytering, urval och behålla lämplig personal. Medan företag försöker stå emot uppsats om lärandeteorier till kunskaper, färdigheter och begåvning -- KSAs för den potentiella arbetsstyrkan till de brådskande uppgifterna i jobbet, majoriteten av dem har inte tid eller råd att utföra detaljerade rekryterings- och urvalssystem.


Detta är särskilt fallet där jämförelsevis ökade omsättningsnivåer tillåter att anställnings- och urvalsprocesser är snabba och genomförbara. För att leva upp till denna utmaning koncentrerar sig chefer ibland på en samling helt enkelt uttrycksfulla personliga egenskaper som erfarenhet, tjänstgöringstid, ålder eller utbildning som kan utvärderas under intervju eller genom att gå igenom detaljerna i en jobbansökan. Referenser Benavides, Lily. pdf Gass, David, uppsats om lärandeteorier. Språkets roll var mindre synlig i Skinner, annat än som en, bland många uppsats om lärandeteorier verktyg.


Vygotsky betonade språkinlärning som en viktig, konstant, men återigen, inte alltid förutsägbar och sekventiell del av olika individers lärande, och att ordet skulle kunna vara ett mikrokosmos av ett mänskligt medvetande, om de rätta orden kunde göra ett begrepp unikt begripligt för individer i en viss inlärningsmiljö. I Skinners rubrik för inlärning var eleven således lärarens passiva instrument, medan eleven hos Vygotsky var mer individuellt bemyndigad, men mer socialt lokaliserad och beroende varelse. Men till skillnad från Skinner, som såg en individs förmåga att lära sig som obegränsad förutsatt att konditionsläraren, Vygotsky, hade en ordentlig miljöutformning uppsats om lärandeteorier såg inlärningen som begränsad om inte en elev hade ordentliga sociala kontakter.


Han trodde på behovet av att lära sig att ske i utvecklingsstadier,... Den fokuserar på inre tankar, förväntningar, uppsats om lärandeteorier, och feedback loopar. Vi utvecklar vår egen unika "stil" av lärande genom övning, men också en anlag för att läsa det högt; leker med leksaker och manipulatorer. Detta kombineras med stilar som fonetisk, visuell och kinestetisk för att bilda en bas för individuell inlärningsteori. Sammanfattning 4 -- Observationsteori -- Lärande genom imitation - Det är mycket lätt att se hur observationsinlärning är viktigt i tidig barndomsutbildning -- vi lär oss att imitera vuxna och blir därför också något akkulturerade. Observationsinlärning kan dock inte ersätta kognitivt tänkande om vissa färdigheter och handlingar kirurgi, översättning, styrning av en komplex maskin, etc.


Istället blir det något som beteendemodifiering genom att det blir vanemässigt - nästan reflexivt och ointressant för eleven. Sammanfattning 5- Formar kultur lärande? inlärningsteorier du valt. Jag valde socialkonstruktivism och kritisk pedagogik. Jag har alltid varit fascinerad av socialkonstruktivism eftersom den gör det möjligt för mig att se att mycket av det jag tar för givet i verkligheten har formats av en ständigt utvecklande och utvecklande process av kulturell tolkning. Som Berger och Luckmann har förklarat i sin "Social konstruktion av verkligheten" formas vi av våra kulturella perspektiv och internaliseringar, men sedan i sin tur agerar vissa individer på vissa sätt som kan skilja sig från de kulturella normerna uppsats om lärandeteorier tiden, och genom att göra det ändrar de något kulturellt perspektiv.


I en dialektisk vändning fortsätter den utvecklade kulturen på sin väg och formar tolkningar, perspektiv och beteenden hos alla som är födda i den specifika kulturen, etniciteten och rasen. Jämfört med omvårdnad har jag märkt att många modeflugor som en gång var vanliga inte längre existerar. Detta syftar inte bara på olika... Referenser Bjorklund Ingenmansland: gender bias and social constructivism in the diagnosis of borderline personality disorder Issues in Mental Health Nursing, 27, Berger, P. Street, F. Inlärningsteorier: konsekvenser för sjuksköterskan Det finns två specifika inlärningsteorier som måste behandlas här.


Dessa är socialkognitiva och konstruktivistiska. Genom att diskutera båda dessa genom sjuksköterskeutbildarens lins kan man bättre förstå hur dessa teorier fungerar i det sammanhanget och hur de kan påverka inte bara vad sjuksköterskeutbildaren väljer att lära ut utan vad och hur de som behöver sjuksköterskeutbildning faktiskt lära sig. Med andra ord tror man att människor inte kan lära sig allt av sina egna erfarenheter, och att en del av att hjälpa mänskligheten att fortsätta är att lära sig att anpassa sig från att se vad andra gör Pajares, et al. Även om det kan tyckas vara sunt förnuft, är det en mycket viktig teori om lärande som har... Referenser Bandura, A. Sociala grunder för tanke och handling. NJ: Prentice-Hall. Berg, I. Att arbeta med problemdrickaren: Ett lösningsfokuserat tillvägagångssätt.


NY: Norton. Pajares, F. Socialkognitiv teori och mediaeffekter. I Nabi, Uppsats om lärandeteorier L. LA: Vise. Atkinson R. Att lära av exempel: Instruktionsprinciper från den arbetade exempelforskningen. Review of Educational Research, -- Inlärningsteorier och -modeller En av de tidigaste typerna av inlärningsteori är den beteendeistisk teori, som gjorts känd av teoretiker som B. Även om Skinner formaliserade principerna för behaviorismen ner till en vetenskap, kl uppsats om lärandeteorier kärnbehaviourism är baserad på enkel inlärning av morot och pinne-teori, nämligen att elever straffas när de är felaktiga och belönas när de ger önskat svar - eller på arbetsplatsen där arbetare får betala när de är sena och belönas med en bonus om de säljer fler widgets.


Kognitiva teorier om lärande, uppsats om lärandeteorier, som namnet antyder, är baserade på tron ​​att "kunskap konstrueras aktivt av inlärare och att alla redogörelser för kunskap gör väsentliga referenser till kognitiva strukturer" Behaviorism, undervisningsguide för utexaminerade instruktörer. Skinner använde scheman för förstärkning i form av operant konditionering för att träna djur att springa labyrinter och tryckknappar med... Referenser Behaviorism. Undervisningsguide för utexaminerade instruktörer. UC Berkeley. html Konstruktivism som ett paradigm för undervisning och lärande, uppsats om lärandeteorier. Koncept till klassrum. Det finns fördelar och nackdelar med teorin om konstruktivism.


På den positiva sidan betyder det att barn är vilda elever eftersom de har de medfödda neurala verktygen på plats för att korrekt absorbera och klassificera information. Piaget skulle hävda att barn bara behöver ges stimuli - miljö, information eller andra faktorer - vid lämplig tidpunkt när ett barns hjärna är redo att absorbera information. Piaget föreslog att lärande tar uppsats om lärandeteorier i etapper. Under en period kan ett barn till exempel fascineras av volymer, siffror och förhållandet mellan uppsats om lärandeteorier. Barnet kanske då vill fokusera på att förstå allt som har med storlek, volym, räkning och andra matematiska och geometriska begrepp att göra, uppsats om lärandeteorier. Nackdelen med att använda Piagets teori är att den gör det...


Bibliografi Bandura, a. Organisatorisk tillämpning av social kognitiv teori. Australian Journal of Management, Hetherington, E. Barnpsykologi: en samtida synvinkel. New York: McGraw-Hill. Pirsig, R. Zen och konsten att underhålla motorcykeln.





uppsats om attraktionslagen



Ämne: Studenter , Belöning , Lärande , Erfarenhet , Beteende , Teori , Stimulans , Brottslighet. Lärande är en upplevelse, och som lärare har jag rätt att skapa denna upplevelse för eleven. Även om en lärare bara kan ge erfarenheten, är det upp till eleven att använda denna erfarenhet för att förbättra sin prestation eller kunskap. Jag ska till exempel försöka lära eleverna engelska stavningar. Pavlov Classical conditioning och Skinners Operant conditioning är exempel på Behaviorism-teorier. I Pavlov klassisk konditionering presenteras en stimulans för eleven för att framkalla ett svar.


Svaret åstadkommes genom att initialt presentera den betingade stimulansen, tillsammans med en obetingad stimulans. När eleven väl har vant sig att svara på en kombination av båda stimuli, kan de betingade stimuli isolerat åstadkomma det förväntade svaret. Detta är en belöningsbaserad metod för att motivera eleven att lära sig och belöningen fungerar som en ovillkorlig stimulans. Teknikerna som jag kommer att använda baserat på den klassiska konditionsteorin är ett löfte om picknick till alla elever som presterar bra i stavningen. Denna picknickbelöning kommer att hjälpa till att väcka deras intresse, entusiasm och passion för lärande. Dessa positiva egenskaper kan inte införlivas genom bestraffning som i Skinners Operant conditioning. Detta system ger ingen betydelse för elevens aktiva roll i lärandeprocessen.


Ändå, mellan belöning och straff, kommer belöning att ge en mer berikande upplevelse och göra mindre psykisk skada. Vi accepterar provpapper från studenter via inlämningsformuläret. Om den här uppsatsen tillhör dig och du inte längre vill att vi ska visa den kan du göra anspråk på den så tar vi bort den. Fyll bara i formuläret för begäran om borttagning med alla nödvändiga detaljer, såsom sidplats och viss verifiering av att du är en sann ägare. Observera att vi inte kan garantera att ogrundade anspråk kommer att uppfyllas. Obs: det här exemplet tillhandahålls av en student som du, använd det endast som en vägledning. ID Prenumerera på WowEssays Premium och få tillgång till över 1 MILJON högkvalitativa nedladdningsbara prover. FÅ TILLGÅNG NU. E-post för lösenordsåterställning har skickats till e-post.


HIRE WRITER PREMIUM DATABAS Logga in. ATHYR skribent PREMIUM DATABAS. Typ av papper. Uppsatsämnen. Pedagogiska verktyg. Vilka vi är Kontakta oss Våra författare Honor Code WowEssays Recensioner Blogg Våra tjänster. BESTÄLL PAPPER SÅ HÄR. Premiumprovdatabas Få tillgång till över 1 MILJON prover med WowEssays Premium! LÄS MER. Brottsrätt. Operant konditionering. Citera denna sida Välj citera format: APA MLA Harvard Vancouver Chicago ASA IEEE AMA. Läst 07 januari Bra uppsats om lärandeteorier. Januari Åtkomst 7 januari, Hämtad 7 januari, com, jan Gratis uppsatsexempel - WowEssays. Publicerad 05 jan, Dela med vänner med:. Begäran om borttagning. BEGÄR BORTTAGNING. Färdiga uppsatser: Den här uppsatsen är skapad av en författare med ID Om du vill att din uppsats ska vara: Väl undersökt, faktagranskad och korrekt Original, färsk, baserad på aktuella data Välskriven och oklanderligt formaterad.


Anställ denna författare. Beräkna pris och beställ en uppsats. Akademisk nivå High school College University PhD. Deadline 3 timmar 6 timmar 12 timmar 24 timmar 2 dagar 3 dagar 7 dagar 14 dagar 20 dagar. Beställ nu. Skicka in dina gamla papper till vår uppsatsdatabas och hjälp medstudenter att lära av exempel. Detta är din chans att betala framåt! Skicka in ditt papper. Men till skillnad från Skinner, som såg en individs förmåga att lära sig som obegränsad förutsatt att den konditioneringsläraren hade en korrekt miljöutformning, trodde Vygotsky att inlärningen var begränsad om inte en elev hade ordentliga sociala kontakter. Han trodde på behovet av att lära sig att ske i utvecklingsstadier,...


Den fokuserar på interna tankar, förväntningar och feedback-loopar. Vi utvecklar vår egen unika "stil" av lärande genom övning, men också en anlag för att läsa det högt; leker med leksaker och manipulatorer. Detta kombineras med stilar som fonetisk, visuell och kinestetisk för att bilda en bas för individuell inlärningsteori. Sammanfattning 4 -- Observationsteori -- Lärande genom imitation - Det är mycket lätt att se hur observationsinlärning är viktigt i tidig barndomsutbildning -- vi lär oss att imitera vuxna och blir därför också något akkulturerade.


Observationsinlärning kan dock inte ersätta kognitivt tänkande om vissa färdigheter och handlingar kirurgi, översättning, styrning av en komplex maskin, etc. Istället blir det något som beteendemodifiering genom att det blir vanemässigt - nästan reflexivt och ointressant för eleven. Sammanfattning 5- Formar kultur lärande? inlärningsteorier du valt. Jag valde socialkonstruktivism och kritisk pedagogik. Jag har alltid varit fascinerad av socialkonstruktivism eftersom den gör det möjligt för mig att se att mycket av det jag tar för givet i verkligheten har formats av en ständigt utvecklande och utvecklande process av kulturell tolkning.


Som Berger och Luckmann har förklarat i sin "Social konstruktion av verkligheten", formas vi av våra kulturella perspektiv och internaliseringar, men sedan, i sin tur, agerar vissa individer på vissa sätt som kan skilja sig från tidens kulturella normer, och, genom att göra det ändrar de lite kulturellt perspektiv. I en dialektisk vändning fortsätter den utvecklade kulturen på sin väg och formar tolkningar, perspektiv och beteenden hos alla som är födda i den specifika kulturen, etniciteten och rasen. Jämfört med omvårdnad har jag märkt att många modeflugor som en gång var vanliga inte längre existerar. Detta syftar inte bara på olika... Referenser Bjorklund Ingenmansland: gender bias and social constructivism in the diagnosis of borderline personality disorder Issues in Mental Health Nursing, 27, Berger, P.


Street, F. Inlärningsteorier: konsekvenser för sjuksköterskan Det finns två specifika inlärningsteorier som måste behandlas här. Dessa är socialkognitiva och konstruktivistiska. Genom att diskutera båda dessa genom sjuksköterskeutbildarens lins kan man bättre förstå hur dessa teorier fungerar i det sammanhanget och hur de kan påverka inte bara vad sjuksköterskeutbildaren väljer att lära ut utan vad och hur de som behöver sjuksköterskeutbildning faktiskt lära sig. Med andra ord tror man att människor inte kan lära sig allt av sina egna erfarenheter, och att en del av att hjälpa mänskligheten att fortsätta är att lära sig att anpassa sig från att se vad andra gör Pajares, et al. Även om det kan tyckas vara sunt förnuft, är det en mycket viktig teori om lärande som har...


Referenser Bandura, A. Sociala grunder för tanke och handling. NJ: Prentice-Hall. Berg, I. Att arbeta med problemdrickaren: Ett lösningsfokuserat tillvägagångssätt. NY: Norton. Pajares, F. Socialkognitiv teori och mediaeffekter. I Nabi, Robin L. LA: Vise. Atkinson R. Att lära av exempel: Instruktionsprinciper från den arbetade exempelforskningen. Review of Educational Research, -- Inlärningsteorier och -modeller En av de tidigaste typerna av inlärningsteori är den beteendeistisk teori, som gjorts känd av teoretiker som B. Även om Skinner formaliserat principerna för behaviorism ner till en vetenskap, bygger behaviorismen i sin kärna på en enkel "morot och pinne"-teoriinlärning, nämligen att elever straffas när de är felaktiga och belönas när de producerar det önskade svaret - eller i arbetsplats där arbetare är dockade betalar när de är sena och belönas med en bonus om de säljer fler widgets.


Kognitiva teorier om lärande, som namnet antyder, är baserade på tron ​​att "kunskap konstrueras aktivt av elever och att varje kunskapsredovisning gör väsentliga referenser till kognitiva strukturer" Behaviorism, , Undervisningsguide för utexaminerade instruktörer. Skinner använde scheman för förstärkning i form av operant konditionering för att träna djur att springa labyrinter och tryckknappar med... Referenser Behaviorism. Undervisningsguide för utexaminerade instruktörer. UC Berkeley. html Konstruktivism som ett paradigm för undervisning och lärande. Koncept till klassrum. Det finns fördelar och nackdelar med teorin om konstruktivism. På den positiva sidan betyder det att barn är vilda elever eftersom de har de medfödda neurala verktygen på plats för att korrekt absorbera och klassificera information.


Piaget skulle hävda att barn bara behöver ges stimuli - miljö, information eller andra faktorer - vid lämplig tidpunkt när ett barns hjärna är redo att absorbera information. Piaget föreslog att inlärningen sker i etapper. Under en period kan ett barn till exempel fascineras av volymer, siffror och förhållandet dem emellan. Barnet kanske då vill fokusera på att förstå allt som har med storlek, volym, räkning och andra matematiska och geometriska begrepp att göra. Nackdelen med att använda Piagets teori är att den gör det... Bibliografi Bandura, a. Organisatorisk tillämpning av social kognitiv teori.


Australian Journal of Management, Hetherington, E. Barnpsykologi: en modern synvinkel. New York: McGraw-Hill. Pirsig, R. Zen och konsten att underhålla motorcykeln. New York: William Morrow. Skinner, B. Organismers beteende: en experimentell analys. New York: D. Lärande teorier om ELL och skolkultur Situerad kognitionsteori; Situerad kognitionsteori säger att den kunskap som människor besitter är inbäddad i deras aktiviteter, kultur och sammanhang inom vilket den lärs in. Denna typ av lärande kallas också ofta för "siterat lärande". Kritiker påpekar att ett sådant antagande hämmar effektiviteten av undervisningen.


Slutsatser från nyare forskning tyder på att kunskap är situerad som delvis en produkt av den aktivitet, kontext och kultur i vilken den kläcks och tillämpas. Forskare har belyst hur detta kunskapsperspektiv påverkar förståelsen av inlärningsprocessen. De påpekar att konventionell skolgång ofta ignorerar kulturskolans kritiska roll i det övergripande lärandet som pågår i skolan. Dessa forskare har... Verk som citeras A. Kognitiv lärlingsutbildning och instruktionsteknik. Technica rapport. Brown, J. Situerad kognition och lärandets kultur. Utbildningsforskare. Teknisk rapport. Krashen och den naturliga metoden. Vikten av kost och motion bland afrikanska invandrare i åldrarna 25 till 50 år som bor i Grande Prairie Alberta Kanada.


Fetma är ett allvarligt hälsoproblem i världen idag. Hälsoeffekten av fetma är att den predisponerar för hälsokomplikationer som diabetes, hjärt- och kärlsjukdomar och högt blodtryck. Sådana hälsokomplikationer som ofta är förknippade med ett tillstånd av övervikt gör det till en oro för vårdgivare och allmänheten. Tillståndet av fetma har varit utbrett bland invandrargrupper som kommer från utvecklingsländer och i synnerhet Afrika. En studie fann att fetma har effekten av ökad dödlighet i vilken befolkning som helst på grund av dess förmåga att orsaka... Referenser Anis A. Fetma och övervikt i Kanada: en uppdaterad kostnadsstudie.


Obes Rev. Sambandet mellan body mass index och hälsorelaterad livskvalitet: inflytande av etnicitet på detta förhållande. Diabetes Obes Metab. Gele A. Övervikt och fetma bland afrikanska invandrare. Biomed Central, 6 1: Twells LK, Gregory DM, Reddigan J, Midodzi WK. Aktuell och förutspådd förekomst av fetma i Kanada: en trendanalys. CMAJ öppen. De nyckelantaganden som ligger till grund för belastnings-, kontroll- och inlärningsteorier om kriminellt beteende är likartade, varför de ibland är integrerade eller åtminstone relaterade till varandra i kriminologisk diskurs. Ett sammanbrott av social sammanhållning kan bero på ineffektivitet eller upplevd illegitimitet hos sociala institutioner.


Thomas Merton föreslog att anomi kan förvärras när individer upplever påfrestningar – eller psykologisk ångest – till följd av ouppfyllda behov, särskilt när dessa behov är otillfredsställda på grund av sociologiska problem som ojämlikhet, orättvisa eller olikhet. Kontrollteorier ger en uppsättning interna och externa kontroller på individuellt eller till och med kollektivt beteende. Sociala institutioner antas fungera som mekanismer för social kontroll, som också påverkar individuella beteenden via en serie verkliga eller upplevda begränsningar. Liksom stamteorier antar kontrollteorier att social sammanhållning är... Således skulle instrumentella tillstånd förlita sig på föreställningen att en person genererar ett svar snarare än en miljöstimulans.


Jag har funnit att både människor och stimulans kan framkalla vissa beteenden både i och utanför klassrummet. Instrumentell konditionering är modellerad efter djurexperiment som visade att individens miljö kan förstärka responskontroller, så de bästa svaren uppstår när förstärkning av ett visst beteende ges. Detta har jag lärt mig vara fallet i klassrummet med största säkerhet, där eleverna är mer benägna att uppvisa positiva beteenden oftare när de omedelbart förstärks för att visa positiva beteenden. Generellt sett är mönstren som uppstår från sådan konditionering självstyrande, vilket betyder att jag har funnit att de flesta elever engagerar sig i beteenden och fortsätter att engagera sig i beteenden som de upplever resulterar i ett positivt svar oavsett i vilken miljö de befinner sig.


När det gäller att kontrollera negativt beteende... Referenser Chang, Min-Yu S. html Klein, S. McGraw Hill. Dominanta lärandeteorier Excellence inom det pedagogiska området är beroende av en förståelse för de viktigaste inlärningsteorierna och modellerna tillsammans med en förmåga att använda dem när det är lämpligt. Även om man inte håller med om dessa stora lärandeteorier, är det fortfarande viktigt att vara medveten om dem som professionell. En stark förståelse för de stora lärandeteorierna kan också hjälpa till att vägleda ens handlingar och val som pedagog, forskare eller allmänpedagog. Behaviorism, till exempel, är en viktig inlärningsteori som hävdar att huvuddelen av inlärningen som sker hos människor sker genom konditionering.


Detta är viktigt eftersom det sätter mycket fokus på omgivningens kraft och hur miljön kan forma en persons beteenden genom de stimuli som förvärvas. Behaviorism är en skola för inlärning som ägnar väldigt lite uppmärksamhet åt mentala tillstånd, där saker som humör och känslor är för... Referenser Cherry, K. Vad är Behaviorism? Hämtad från ca. htm Euromedinfo. Beteendemässiga, kognitiva, humanistiska förhållningssätt. Hämtad från euromedinfo. Kognitiv teori. lärandeteorier och tillämpa dem på den vuxnas lärmiljö. Specifikt beteendemässiga, konstruktivistiska och kognitiva inlärningsteorier undersöks. Fokus för den beteendeinlärningsmodellen är beteendeförändringar som underlättas av stimuli från elevens miljö; inte stimuli producerad av eleven.


förstärkning av stimuli i miljön tros påverka förändring och blir därför avgörande för inlärningsprocessen i denna inlärningsteorimodell. Elevens svar på stimuli kan stärkas beroende på hur man är betingad att svara; vilket innebär att i beteendemodellen kan positiv förstärkning tjäna till att framtvinga positivt lärande. Också viktigt för beteendemodellen är upprepning och generalisering av viktiga inlärningskoncept Hartley, dessa tjänar till att... Referenser: Bruner, J. Mot en teori om undervisning.


Harvard University Press. Bruner, J. Utbildningskulturen. Hartley, J. Att lära och studera. Ett forskningsperspektiv. London: Routledge. Huang, Hisu-Mei. Mot konstruktivism för vuxna elever i onlinelärande miljöer. British Journal of Educational Technology. Vol 33, nr. Integrating Learning Theories Integrating Learning Theories I vuxenutbildningen finns det ett antal teorier som används för att påverka de verktyg lärare använder för att få kontakt med eleverna. För att helt förstå dem krävs att man tittar på de olika. Tillsammans kommer dessa element att belysa de bästa teknikerna för att nå ut till vuxna elever. Simulera den ideala undervisningsfilosofin Den ideala undervisningsfilosofin är en som ansluter till individer som använder sina unika inlärningsstilar och har ett sätt att förstärka dem.


Detta innebär att ha en kombination av aktiv klassrumsdiskussion, grupparbete och praktisk träning. Under denna process kommer de att använda teknik för att förbättra sin förståelse av nyckelbegrepp och fokusera på att uppfylla viktiga mål i kursen. När detta händer, …. Referenser Davis, D. Den vuxne elevens följeslagare. Boston, MA: Wadsworth. Jacobs, F. Guide för vuxna. Hoboken, NJ: Wiley. Robert, P. Vuxenutbildning. New York, NY: Routledge. Ross, J. Forskning om vuxna elever. Peer Review, 31 1 , Adult Learning Theory: Applications to Non-Traditional College Students" presenterar ett antal viktiga faktorer som är inneboende för spridningen av vuxenutbildning.


Författarna tar ett avgjort övergripande tillvägagångssätt för att karakterisera nyckelskillnader mellan vuxna elever och de som är icke-vuxna. Som sådan gör paret ett antal skarpsinniga observationer som direkt påverkar hur läroplanen och programinnehållet bör underlättas för dessa elever, för att maximera den didaktiska processen. En grundlig genomgång av den här artikeln avslöjar att genom att välja att betona olika aspekter av vuxenutbildningsupplevelsen kan läroplanen skräddarsys avsevärt för att dämpa utmattningshastigheten och hjälpa vuxna elever att blomstra. De första sidorna i denna artikel handlar om att identifiera och diskutera konsekvenserna av attribut som är inneboende för vuxna elever.


Ofta skiljer sig dessa elever från andra genom att de tidigare... Referenser Kenner, C. En artikel i Journal of Sex Research uppmärksammar operant konditionering genom att ställa den samman - jämföra och kontrastera - med den sociala inlärningsteorin som Julian P. Rotter utvecklades. Socialt lärande omfattar i själva verket aspekter av operant konditionering som också är känd som "radikal behaviorism", och Rotter antog att "beteende är målinriktat och betonade förväntningar på belöning och upplevda värden på belöningar. Till exempel belöningen som en avvikande... Använda social inlärningsteori för att förklara individuella skillnader i mänsklig sexualitet. The Journal of Sex Research 35 1 , The Operant-Respondent Distinction Revisited: Toward an Understanding of Stimulus Equivalence.


Psychological Record, 48 2 ,. Social inlärningsteori och föräldrafärdigheter Den mest tillämpliga och relevanta filosofin i föräldraskap, särskilt för barn i förskoleåldern är den sociala inlärningsteorin som föreslogs och utvecklades av Albert Bandura. Den sociala inlärningsteorin ses allmänt som bryggan mellan det kognitiva lärandet och behaviorismen, och det är denna kombination av två teorier eller tillvägagångssätt för lärande som gör den mest tillämpbar för mitt föräldrasynssätt. Detta tillvägagångssätt koncentrerar sig på uppmärksamhet, motivation och minne. Denna teori indikerar att människor lär sig genom att se andras beteenden, deras attityder och resultatet av deras beteenden. I denna sfär är lärandet kontinuerligt och involverar ömsesidigt beteende hos individen, miljöpåverkan, kognitiva influenser som modellerar individen Albert Bendura, Pp3.


I ett nötskal är individen medveten om förhållandet mellan hans beteende och konsekvenserna, och han lär sig dessa... Referenser Albert Bendura, Social Learning Theory. Stanford University. pdf Johansson T. al Förskollärares syn på lärande i förskolan i Sverige och Danmark. European Early Childhood Education Research. pdf Servera förskolan: Tänka och lära. Lärande På grund av den växande globaliseringstrenden har utbildning nu blivit avgörande för samhällets övergripande framgång. Internationell konkurrens om både jobb och framstående positioner utgör både hot och fördelar.


För det första uppmuntrar internationell konkurrens innovationer som i slutändan ökar den övergripande livskvaliteten för samhället. Innovationer som internet har gett upphov till många unika och attraktiva marknader. Men för att kunna dra full nytta av de möjligheter som globaliseringen och näringslivet erbjuder, måste samhället utbilda sig ordentligt. Genom utbildning kan civilisationen fylla de nödvändiga jobben som krävs för att utnyttja växande innovationsområden. De bakomliggande principerna inom utbildning har nu ändrats. Nya tekniker krävs för att behålla mer information. Alternativt måste metoderna vara så enkla att eleverna kan använda dem på ett effektivt sätt inom sina respektive karriärer. Många teorier har utvecklats när det gäller inlärningsteorier.


Dessa teorier består främst av beteende, kognitiva,... Inlärningsförstärkning För att lärande ska kunna ske effektivt måste ett antal begrepp sammanföras och dessa inkluderar men är inte på något sätt begränsade till miljömässiga, emotionella såväl som kognitiva influenser. En av de mest framträdande lärandeteorierna är den sociala inlärningsteorin vars frontning mest framträdande gjordes av bland annat Albert Andura. Den sociala lärandeteorin Den sociala inlärningsteorin bygger på uppfattningen att det mesta lärandet sker inom det sociala sammanhanget. Men enligt Ronald L. Akers, teorin om socialt lärande måste inte bara ses som en teori om kamratinflytande. Med det i åtanke inkluderar nyckelbegreppen i detta fall; modellering, imitation samt observationsinlärning.


Den sociala inlärningsteorin har fyra grundläggande principer med den första principen att det mesta av lärandet är informerat av en observation av beteende. Här är resonemanget att... Bibliografi Akers, Ronald. Socialt lärande och sociala strukturer: En allmän teori om brott och avvikelse. Transaction Publishers, Griffin, Ricky Organisationsbeteende: Hantera människor och organisationer. Cengage Learning, Sarafino, Edward. Självförvaltning: Använd beteendemässiga och kognitiva principer för att hantera ditt liv. John Wiley and Sons, Ronald Akers, Social Learning and Social Structures: A General Theory of Crime and Deviance Transaction Publishers, , bifogade videor.


Färgkoda ord och forska anteckningar. Översiktlig läsning. Använda flashcards. Med hjälp av överstrykningspennor, cirkelord och understrykning av Fleming. Om man fokuserar mer på illustrativa eller grafiska kunskaper än på uttrycken av det som lärs ut, sätter de sig själva i en distinkt svaghet eftersom verbal och skriftlig kunskap fortfarande är det främsta alternativet för att leverera kunskap. Man bör tillämpa sin anteckning och försöka hitta tillfällen att göra tydlig information till andra genom att använda ord. En visuell elev lär sig bäst när kunskap ges till dem visuellt och i ett tryckt språkarrangemang. I ett klassrum tjänar de på lärare som använder svarta tavlan eller overheadprojektorn för att registrera de viktiga delarna av en föreläsning, eller som förser dem med en disposition för att följa med under hela föreläsningen.


De drar nytta av kunskap från läroböcker och klass... Verk som citeras "DVC Online," , visade 23 oktober, Fleming, Grace. Lärande och kognition Definition av lärande Merriam-Webster definierar inlärning som "kunskap eller färdighet förvärvad genom instruktion eller studier; modifiering av en beteendetendens genom erfarenhet som exponering för konditionering" Merriam-Webster, Andra experter definierar lärande som en process, en som leder till beteendeförändring eller potentiell beteendeförändring som är relativt permanent. Det vill säga när människor lär sig förändrar hans eller hennes inlärning sättet man uppfattar omgivningen på, hur han eller hon tolkar inkommande stimuli, och därför sättet man interagerar eller beter sig. Introduktion till lärandeteori, enligt Cherry är lärande en permanent förändring i beteende som är resultatet av erfarenhet.


Det gemensamma kännetecknet som alla dessa definitioner delar är deras identifiering av en beteendekomponent som en del av inlärningsprocessen. Med andra ord, för att lärande ska inträffa sker en förändring i beteendet. The ole of Behavior För den tidiga delen av... Referenser Bietz, K. Relationen mellan lärande och kognition. Ljus nav. aspx Cherry, K. Lärande Studieguide. com Psykologi. htm Introduktion till lärandeteori och beteendepsykologi. html Merriam-Webster. Denna inlärning är mycket mer sannolikt att inträffa om observerade beteenden bemöts med belöningar. Observationsinlärning är också kärnan i kontroversen om våld i media, som vissa tror leder till mer våldsamt beteende i verkligheten när individer observerar och lär sig av "falska" våldsskildringar.


Sidor Det finns allt fler bevis för att våldsamma medier faktiskt leder till ökat verkligt våld, både med "copy-cat"-brott och helt enkelt med våld i allmänhet. Exponering för våld minskar hämningarna mot våld och förändrar möjligen uppfattningar om innebörden och avsikterna bakom andras beteenden, vilket gör att ickevåldshandlingar uppfattas som... Psykologi i grupparbete Lärande teori Det finns många teorier som beskriver människans utvecklingsprocess. De flesta av oss har identifierat oss med inlärningsteorin. Inlärningsteorin har fått poäng för att den är vettig.


I den här artikeln ska vi diskutera en teori som författaren utvecklade i en pedagogisk miljö. Fokus ligger på Bandura som är nyckelteoretikern i sin lärandeteori Agnew, Beteenden tas i fokus i Banduras lärandeteori. Teorin är mycket användbar och erbjuder tekniker för undervisning och modifiering av beteende. I följande avsnitt kommer exempel att ges. Denna studie kommer att inledas med ett förtydligande av grundbegreppet för den angivna teorin. Detta kommer att följas med en diskussion om teorins praktiska användning: både klassrum och klinisk tillämpning Bandura, The learning theory of Bandura The learning theory of Bandura ger oss att lära av en...


Referenser Agnew, R. En reviderad ansträngd teori om brottslighet. Sociala krafter 64 1 : doi: Sociala grunder för tanke och handling: En social kognitiv teori. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall. lärande kan kategoriseras i tre distinkta grupper: behaviorism, kognitivism och konstruktivism. Behaviorism hänvisar till elevens interaktion med omgivningen och fokuserar på de yttre aspekterna av lärande och på det som uppmuntrar lärande som positiv förstärkning å ena sidan och straff på toehr. Kogntivism, å andra sidan, fokuserar på attityder, motivation och idéer och hänvisar till hjärnans interaktion med den akademiska miljön och med det lärda ämnet.


Slutligen representerar och beskriver konstruktivismen situationen där eleven aktivt bygger nya idéer eller konstruerar lärandesituationer. Behaviorism Behaviorism menar att yttre handlingar och sätt dominerar om inte ersätter kognition. Referenser Brown, B. Undervisning i naturvetenskap som ett språk: ett "innehållsförst" tillvägagångssätt för naturvetenskaplig undervisning. Journal of Research in Science Teaching 45 5 : -- Charles, C. Bygga klassrumsdisciplin. USA: Pearson Pub. Baron, R. Socialpsykologi 11:e upplagan. Pearson Education, Inc. Benson, N. Introduktion till psykologi. K: Totemböcker. I samband med dessa perspektiv på hur man skapar en mycket effektiv onlineutbildningsplattform som anpassar sig till elevernas specifika behov, finns det ett motsvarande forskningsområde som koncentrerar sig på undervisningsförmåga i undervisningsprocessen.


Verket av Dr. Carol Dweck vid Stanford University understryker behovet av att ledande studenter ständigt utmanar sig själva att växa och ha ett mycket starkt tillväxttänk jämfört med. En begränsad på. Hon bygger på en empiriskt härledd forskningsstudie som visar att ju större tillväxttänkesättet är hos även de mest begåvade och begåvade, desto större blir de långsiktiga prestationsvinsterna i livet. Dweck, Hennes bok, Mindset, utmanar både elever och lärare att skapa en kultur av ständigt fokus på excellens och ständig strävan efter att förbättra, aldrig ta en sluten eller begränsad tankegång till förbättring. Det är en inspirerande bok och visar att det finns hopp om ständiga förbättringar... Verk som citeras Ahlfeldt, S. Mätning och analys av studenters engagemang i universitetsklasser där olika nivåer av PBL-undervisningsmetoder används.


Basile, en. En experimentell analys av datorförmedlad undervisning och studenternas attityder i en kurs i principer för finansiell redovisning. Journal of Education for Business, 77 3 , Beard, L. Elevers uppfattning om online vs. campus undervisning. Education, 4 , Dutton, j. Hur skiljer sig onlinestudenter från föreläsningsstudenter? Det är ganska tydligt att det pågick inlärning när barnen observerade aggressivt beteende, men att omedelbart hoppa till slutsatsen att det som lärdes var aggression, och inte de specifika beteenden som uppvisades av vuxenmodellerna och upprepades av barnen, verkar åtminstone vara en lite presumtivt. Om det kan antas att barnen i experimentet aldrig hade sett det specifika beteendet hos modellerna före experimentet som skulle ha varit nödvändigt att fastställa för att själva experimentet skulle vara giltigt, då kan beteendet helt enkelt ha varit skrämmande för dem, och att agera ut beteendena kan ha varit en metod att bekanta sig med beteendet för att förstå det och göra det mindre skrämmande.


Även om slutresultatet skulle bli samma okänslighet för aggression, är möjligheten av denna mekanism viktig. Denna möjlighet, och konstruktionen och resultaten av... Referenser Isom, M. Åtkomst 29 augusti htm Van Wagner, K. Teorier Skinners radikala behaviorism har använts för att ge förklaringar till ett antal beteendefenomen inklusive kriminellt beteende Skinner. Till exempel erbjuder brottet inbrott ett exempel på hur antisociala beteenden lärs in genom förstärkning. Samhällsmedlemmar som vanligtvis ägnar sig åt stöld eller inbrott lär sig sitt yrke genom de förstärkande aspekterna av att stjäla. Behovet att stjäla kan initialt aktiveras med hjälp av någon form av behov eller önskan att ha materiell vinning; Men för många individer som vanligtvis ägnar sig åt stöld förstärks upprepade stölder positivt av det påtagliga förvärvet av varor som tillhandahålls av dessa aktiviteter.


För många av dessa individer förstärks detta beteende av föreställningen att det är lättare att stjäla från andra än att ansöka, arbeta hårt och ta chansen att få jästfällningen än önskade belöningar. Men många vanebrottslingar lägger faktiskt lika mycket ansträngning på... Referenser Andrews, D. Psykologin för kriminellt beteende och principer för effektivt förebyggande och rehabilitering. Forum om rättelseforskning. Specialutgåva. shtml Bandura, A. Social lutande teori. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall. Raine, A. Brottslighetens biologiska grund. Petrsilia Eds.


Brott: Offentlig policy för brottsbekämpning. Oakland: ICS Press. Beteendets fylogeni och ontogeni. Vetenskapsteorier betonar främst elevaktivitet i motsats till lärares undervisning. Argumentet är att en elevs erfarenheter i kombination med studier är områden där lärande börjar. Detta är nära förknippat med förändringen i psykologiska teorier när det gäller lärande från behaviorism till konstruktivism. Jag använder aktiv undervisning i motsats till passiv undervisning. Passivt lärande sker när eleven bara tar till sig det som handledaren förfogar över. Denna form av lärande anses vara mindre effektiv jämfört med aktivt lärande, där eleven söker efter vad han eller hon behöver för att förstå.


Således verkar passivt lärande främja ytlärande istället för djupinlärning. Eftersom djupinlärning innebär sökandet efter mening i vad som än lärs, är det insiktsfulla observationer, jag förlitar mig mest på konstruktivism i min undervisning. Inom konstruktivismen anses eleverna vara meningsskapare eftersom de inte bara registrerar den givna informationen utan också tolkar den. Denna förståelse för... Referenser Roberts A. ABC för lärande. htm Smith, M. Lärande teori. The Informal Encyclopedia of Education. htm UNESCO n. Mest inflytelserika teorier om lärande. Undervisning med den konstruktivistiska lärandeteorin. Community Colleges in America I och , ett dussin stora rapporter om USA:s skolor publicerades.


Alla betonade behovet av "excellens" inom utbildning. Dessa rapporter är föremål för: Excellence in Education: Perspectives on Policy and Practice. Rapporterna om högre utbildning publicerades av The BusinessHigher Education Forum och ansåg att högre utbildning inte kunde utbilda skickliga chefer och tekniker som de trodde att industrin behövde. Det intuitiva greppet om problem och... Verk som citeras Altbach, Philip G. Kelly och Lois Weis, red. Excellence in Education: Perspectives on Policy and Practice. Buffalo, NY: Prometheus Books, Baker, George A. En handbok om Community College i Amerika: dess historia, uppdrag och ledning.


Westport, CT: Greenwood Press, Diaz, David P. Miller, Richard I. Utvärdera, förbättra och bedöma fakultetsprestationer i tvååriga högskolor. Behavioristisk och kognitiv teoripsykologi tog en central scen och en betydande förändring i början av 1900-talet när den behavioristiska tankeskolan blev dominerande. Detta var en stor förändring från andra teoretiska perspektiv som fanns innan, och därför avvisade betoningen på omedvetna och medvetna sinne. Behaviorismen strävade efter att se att psykologi blir en mer vetenskaplig disciplin genom att fokus främst kommer att ligga på observerbart beteende. Detta förhållningssätt till psykologi där elementen av filosofi, metodik och teori kombineras. Behaviorismens primära grundsats som den uttrycktes av JohnB.


Watson, B. F Skinner i skrift är att den primära angelägenheten inom psykologi bör vara de beteenden som kan observeras både hos människor och djur och inte de oobserverade händelser som äger rum i individers medvetande. Denna tankeskola hävdar att beteenden lätt kan beskrivas vetenskapligt utan att ta till vare sig några psykologiska händelser som inträffar internt eller... Referenser Leahey, T. Psykologins historia. San Diego, CA: Bridgepoint Education. ISBN Fritscher, L. htm Gonzalez-Prendes, A. Kognitiv-beteendeteori. Könsspecifik teori om brottslighet Flera teorier har strävat efter att förklara brottslighet och brottslighet inom samhället, varav de flesta kretsar kring individen och den personliga sminket eller biologin, medan andra fokuserar på den omgivning som individen växer upp i och de människor de interagera med.


Det finns teorier som är könsspecifika genom att de tenderar att förklara hur det faktum att en individ är av ett givet kön är en benägenhet att bli inblandad i något givet brott eller brottslighet inom samhället, en av sådana teorier som också kommer att stå i fokus. av tidningen är teorin om socialt lärande. Samhället tillskriver ofta könsspecifika roller som flickorna och pojkarna implicit förväntas följa. Flickorna förväntas ofta ta upp någon form av beteende, ofta subtilt, men effektivt sätt att vidmakthålla det ansvar och de karaktärer som anses... Referenser Albert Badnura, pdf Smith M. Social Learning Theory in Second Life. Beskriv hur beteendet kan förändras med hjälp av principerna för en viss inlärningsteori.


Beskriv sedan hur samma beteende kan förändras med en annan teori. Beroende på beteendet som ska ändras och ersättas kan du också diskutera varför en plan kan fungera bättre för män än kvinnor, eller för yngre människor än äldre. Referenser Behlol, M. Begreppet lärande. International Journal Of Psychological Studies, 2 2 , Bradshaw, M. Innovativa undervisningsstrategier inom omvårdnad och relaterade hälsoyrken 6:e uppl. DeYoung, P. Relationell psykoterapi: en primer. New York: Brunner-. Lärande som förmedlas genom en utbildningsinstitution eller ett utbildningsföretag inom arbetsmiljön i känd som Work-based learning WL.


WL administreras av en extern lärare i yrkesroll och övervakas av en anställd på det företag där WL förmedlas. En uttömmande litteraturgenomgång visar att det var först efter Moser-rapportens chockerande avslöjanden, angående bristande läs-, språk- och räknekunskaper hos en av fem vuxna i Ritain som U. K vidtog påskyndade politiska åtgärder för att införa WL. WL är relevant för alla vuxna och unga elever och mer relevant för undervisning i engelska som andraspråk ESL. Sedan medium för interaktion och affärstransaktioner i U. K är engelska, undervisning i ESL är avgörande för att ge en stor andel av befolkningen som inte har nödvändiga färdigheter för att konkurrera på arbetsmarknaden på grund av bristande språkkunskaper.


Ökad användning av datorer och multimedia i undervisningen... Guthrie Ed. New York: Guilford. Becker, HJ

No comments:

Post a Comment